18 Nisan 2015 Cumartesi

Fişleme Nasıl Yapılır, Makale Nasıl Yazılır

Not: resimleri büyük görmek için üzerlerine tıklayınız

Fişleme konusu yıllardır en fazla karşılaştığım sorulardan biridir. Ancak ne yazık ki sözlü anlatım çoğu zaman yeterli olmuyor. O yüzden zaman zaman arkadaşlarımı eve çağırıp evdeki hazır klasörümden göstermek durumunda kalıyorum ki o vakit hemen olayı anlıyorlar. Az önce fişlemeyi anlattığım arkadaşım bunu bloğa yaz , diğer arkadaşlarıma da yollayacağım görsünler deyince yazmak zorunlu oldu. Daha çok görsellerle anlatmaya çalışacağım. Bu işi yapan her insanın bildiği gibi yapılacak ilk adım kaynakça çalışmasıdır. Yani önce çalışacağınız kaynakçayı belirlemeniz lazım. Bundan sonraki adım ise fişleme işidir. Ancak fişlemeye geçmeden önce, büyük bir klasör, içine 15-20 adet şeffaf poşet, üzerlerine yapıştırmak için renkli etiket almayı unutmuyoruz.  Klasörün tamamı tez ya da makalenizin tamamı demek. Şeffaf poşet konunun ara başlıkları için, renkli etiket ise şeffaf poşetin üzerine o ara başlıkların adını yazmak için. Ara başlıklarımızı henüz bilmiyorsak da bu zamanla ortaya çıkacaktır.

Resimdeki klasör benim lisans tezim olup, toplam 1500 fişden oluşmaktadır. Şimdi böyle bakınca tam bir hamallık gibi görünse de şu an otursam en az 10 farklı makale yapabilecek kadar ayrılmış ve toplanmış malzemeye sahip olduğumdan büyük bir nimet aslında(gerçi bundan 5-6 yıl önce yazdığım o makaleler klişeleşmiş İslam tarihe uygun bulunmadığından "kaynaklar sağlam ama tepki alırız" söylemleri ile geri yollandığından boşa yapılmış gibi dursa da zaman değiştiğinden artık kabul ettirmek daha kolay). 

Fişleme kısmına gelince, (şimdi insanlar bilgisayar usulünü daha pratik bulsa da) elle yapılan kesinlikle çok daha derli toplu oluyor. Kitaptan alacağımız kısım için önümüze A5 kağıdını alıp, üst ortaya ana başlık sol kısma ara başlık istenirse sağ köşeye daha da ayırd edici farklı bir başlık yazıyoruz. Tırnak arasında yaptığımız alıntılamayı yaparken, kitapta nasıl yazıyorsa virgülünü bile değiştirmeden yazıyoruz.  
Tırnağı kapattıktan sonra sağ alt köşeye kitabın şeceresini yazıyoruz. Yandaki resmi yakından incelerseniz ne demek istediğimi daha iyi anlarsınız. Bu kısmı bitirip tüm fişlemelerimizin tamamını bitirdikten sonra yazma kısmına geçiyoruz. Alttaki resme yakından baktığınızda şeffaf poşetler üzerinde sarı etiketlerin olduğunu göreceksiniz bu etiketler konu başlıklarına ayrıldığı için yazacağınız fişler de konuya göre otomatik olarak ayrılmış oluyor. Böylece önünüze boş word sayfasını açıp, tez ya da makalenizin gidişine göre ilk kısımdan başlıyorsunuz. Bunun için de 3. resimde olduğu gibi şeffaf poşet içindeki fişlerinizinden ilk poşetin içindekilerin tamamını alıp tekrar okuyup giriş-gelişme-sonuca bağlı olarak yazmaya başlıyorsunuz. Ancak yazma kısmında doğrudan kitaptan alıntıladığınız gibi birebir aynısını 

yazmıyorsunuz. Onun yerine onları okuyup harmanlayarak kendi sözcüklerinizle ve alıntıladığınız kaynağı atlamadan dipnotta göstererek yazıyorsunuz. 



Bu kadar mı basit, evet bu kadar basit aslında, ancak bu konuyu anlamıyor olmanızı anlıyorum çünkü bazı şeyler sözle değil gösterilerek anlatılır. Lisansta bunun dersini 3 kere vermiş olmalarına rağmen ne olduğu hakkında kimsenin bir fikri yoktu. Benim biliyor olmam ise tez danışmanımdan kaynaklanıyordu. Benimle ilgilenip her ayrıntıyı öğretmiş olmasından dolayı makale yazmayı da kitap yazmayı da çok hızlı biçimde öğrenmiştim. Hepinize kolay gelsin.
      

18 yorum:

  1. nası teşekkür edelim ki

    YanıtlaSil
  2. tez için 3 senem olsa da,bunu normal olarak da yapmayı düşünüyorum.teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  3. Elinize sağlık efendim. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  4. O elle yazma kısmı gerçekten çok zaman alıcı... Bunun bilgisayarda yapılma yöntemi yok mu acaba? Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. var tabi, kitap sayfalarını tarama yöntemi ile bilgisayarınıza aktarabilirsiniz. Sonra ister çıktı alıp elle tutabileceğiniz bir klasör tutarsınız ya da bilgisayarda klasör oluşturur fişlemeleri bilgisayarda yaparsınız. Bugün artık bu yöntem kullanılıyor.

      Sil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. Hocam tam olarak hangi bilgiyi fişe yazmam gerektiğini bilmiyorum. Bu konuda da yardımcı olabilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yolun epey başında olmalısınız :) tez ya da makalenizin konusu ne ise, yapacağınız fişlemeler de konunuzla ilgili olmalı. Başlıklarınıza dair bilgileri almalısınız. Kolay Gelsin

      Sil
    2. Kardeş sana aklıma takılan bir sey soracaktim diyelim ki ben osman turanin kştabından bir metin aldim ama baktimki oda diuelimki ebul ferecden almiş diyelimki oda ibni bibiden almiş
      Olsun Ama ben metni osman turandan aldigim için kendi tezimde metni dipnotlarken şöylemi yzmam lazım ibni bibi...ebul ferec....osman turan
      Böyle degilde direk osman turan yazsam sadece olurmu

      Sil
  7. Elinize emeğinize sağlık ��

    YanıtlaSil
  8. merhaba? benim kafamda hala soru işaretleri kaldı. mesajımı görüyorsanız cevap yazar mısınız ? size nasıl ulaşabilirim ?

    YanıtlaSil
  9. Merhaba, esenlikler dilerim. Fiş için hangi kağıt türü kullanılmalı ? teşekkürler.

    YanıtlaSil
  10. Elinize sağlık çok yararlı bir bilgi oldu, keşke yazılarınızı takip edebilsek veya yazmaya devam edebilseniz

    YanıtlaSil
  11. Çok teşekkürler. Benim için çok aydınlatıcıydı o kadar aradım ama hiç bu kadar net ve tam anlatan bulamamıştım. İyi çalışmalar :)

    YanıtlaSil